Als ouder heb je invloed op het eetgedrag en de eetgewoonten van je kind. Hoe zorg je voor een gezellige sfeer aan tafel en een kind dat prima eet?

1. Het goede voorbeeld

Je kind leert van jouw voorbeeld. Dit geldt voor tafelmanieren, maar ook voor het eetgedrag. Eet daarom zo veel mogelijk samen met je kind.

2. De tv eet niet mee

Laat je kind geen spelletjes spelen of tv-kijken. Dat leidt te veel af. Houd het wel gezellig aan tafel.

3. Een tafel om van te smullen

Leuk eetgerei en een gezellig gedekte tafel stimuleren kinderen om te eten.

4. Vaste tijden voor maaltijden

Op vaste tijden eten, met alle gezinsleden, heeft voordelen. Het is gezellig, je kind leert die momenten te waarderen en eet op regelmatige tijden. Maar eten op vaste tijden is misschien niet altijd mogelijk. Basisschoolkinderen doen allerlei activiteiten en hebben dan rond etenstijd bijvoorbeeld training. Zelf heb je misschien ook wisselende werktijden. Kijk of er een paar dagen per week zijn waarop je wel samen kunt eten.

5. Het eten is klaar! Binnen 10 minuten aan tafel!

Roep je kind als het eten bijna klaar is. Zo kan je kind rustig afronden waar het mee bezig was en aan tafel komen zitten.

6. Neem rustig de tijd

Zorg voor een rustige, aangename sfeer en houd je kind niet onnodig lang aan tafel. Maak duidelijke afspraken over wanneer je kind wel of niet van tafel mag. Vind je kind het erg lastig om stil te zitten? Geef het dan één opdracht per maaltijd die met eten te maken heeft. Vraag bijvoorbeeld of je kind een lepel wil halen. Zo kan je kind toch even van tafel lopen.

7. Beter niet belonen

Eet je kind zijn bord niet leeg? Schenk er niet te veel aandacht aan en ruim de tafel gewoon af. Zijn jullie gewend een toetje te eten, geef je kind dit dan ook in een normale hoeveelheid. Gebruik het toetje niet als beloning of straf. Wil je kind kort na de maaltijd iets eten omdat het nog honger heeft? Ga daar dan niet op in en laat je kind wachten tot het volgende eetmoment.

8. Niet te veel tussendoortjes

Als je kind veel tussendoortjes krijgt of neemt, is het minder gemotiveerd om aan tafel het bord leeg te eten.

9. Het bord hoeft niet altijd leeg

Laat je kind zelf bepalen hoeveel het eet. Het is niet goed om meer te eten als je al vol zit.

10. Je kind laten helpen

Wil je je kind een goed gevoel geven bij de maaltijden? Dan kan het helpen als je samen het menu voor het weekend uitkiest, samen boodschappen doet en kookt. Ook samen afruimen en afwassen is op deze leeftijd vaak gezellig.

Het keurmerk van de betrouwbare opvoedinformatie van Opvoedinformatie Nederland. Opvoedinformatie Nederland zorgt er met ouders en deskundigen uit de wetenschap en praktijk voor dat deze informatie betrouwbaar en actueel blijft.

Bron: Tien praktische eettips

Vergelijk hulpaanbod