Er zijn allerlei manieren om beweging onderdeel te maken van uw dagelijks leven. Belangrijk is dat u weet waarom u meer wilt gaan bewegen, zodat u uzelf kunt motiveren en het bewegen volhoudt.

Bedenk een doel

Bedenk eerst welk doel u wilt bereiken. Bijvoorbeeld: ik wil over 3 maanden 5 kilo zijn afgevallen. Of: ik wil over een half jaar meedoen aan een hardloopevenement.

Bedenk ook hoe u dit einddoel wilt bereiken. Neem daarvoor haalbare tussendoelen. U kunt bijvoorbeeld starten met elke dag 10 minuten te wandelen of te fietsen. Probeer dit een week vol te houden. Lukt dat, dan kunt u er de volgende week 15 minuten van maken. Bouw het langzaam op.

Sport of activiteit kiezen

Als u weet wat uw doelen zijn, kunt u bedenken wat u wilt gaan doen. Dat kan een sport zijn, maar ook wandelen, fietsen of tuinieren. Daarna kunt u bedenken waar en hoe u wilt bewegen:

  • binnen of buiten?
  • alleen of met een maatje?
  • thuis of bij een vereniging / sportschool?

Volhouden!

Als u eenmaal bent begonnen met sporten of meer bewegen, dan is het soms lastig dat goed vol te houden. Hieronder staan daarom een aantal tips.

Van sporten een gewoonte maken

U kunt proberen meer structuur aan te brengen in het bewegen, bijvoorbeeld:

  • Een trainingsschema opstellen met een apart doel per training.
  • Sporten op een vaste tijd.
  • Een vaste afspraak maken met een sportmaatje. Bijvoorbeeld elke maandagavond hardlopen.

Meer beweegtips!

Beloning verzinnen

Bedenk van tevoren wat u uzelf als beloning geeft als u uw doel heeft behaald. U kunt bijvoorbeeld iets leuks voor uzelf kopen, of iets gezelligs doen met een vriend of vriendin. Die beloning kan een extra motivatie zijn als u moeite heeft om het vol te houden.

Ken uw valkuilen

Ook belangrijk is het om uw eigen valkuilen te kennen. Bijvoorbeeld dat u na het avondeten geen zin meer heeft. Of dat u met mooi weer liever in de tuin gaat zitten. Als u weet wat uw valkuilen zijn, kunt u ze vermijden.

Maak ook afspraken met uzelf. Bijvoorbeeld dat u éérst gaat sporten en daarna pas andere leuke dingen gaat doen.

Organisaties

Sportverenigingen (alles)

Garoon

 0317-61 97 71 garoon.nlParkrand 606714GNEde

Wielervereniging Ede

 wvede.nlHorsterweg 56715CTEde

Landelijke Rijvereniging De Mosselruiters

 0318-59 27 92Mosselsepad 316731SLOtterlo

Sportorganisatie met activiteiten of training

Garoon

 0317-61 97 71 garoon.nlParkrand 606714GNEde

Sportscholen

Tesqua Health- & Racketcentre

 0318-63 10 90 tesqua.nlHorsterweg 36715CTEde

Sportschool Venendaal

 0318-63 75 37 sportschool-venendaal.nlLaan der Verenigde Naties 926716JEEde

Sportteam Ede

 06-22 31 16 98 sportteamede.nlSpinderweg 196713HREde

Zwembaden

Zwembad De Peppel

 0318-47 97 35 zwembadede.nlPeppelensteeg 176715CVEde

Gehandicaptensport

Tennisclub Keltenwoud

 0318-43 06 10 keltenwoud.nlLangschoterweg 96721MRBennekom

Samen Sterk

 0318-52 28 05Willy Brandtlaan 106716RPEde

Stichting Manege zonder Drempels

 0318-41 51 10 manege-zonder-drempels.nlBovenbuurtweg 506721MNBennekom

Vergelijk hulpaanbod