Wilt u met ons meedenken?

Zou u een paar vragen voor ons willen beantwoorden over de werking van deze website?
Het kost slechts enkele minuten van uw tijd.
Alvast bedankt voor uw medewerking aan ons onderzoek!

Gezond blijven

Gezond eten en drinken

Gezond eten moeilijk? Niet per se! Met de Schijf van Vijf kunt u bekijken welke gezonde voeding bij u past. Bovendien helpt de Schijf van Vijf u om milieuvriendelijker te eten.

Schijf van Vijf

Om gezond eten makkelijker te maken heeft het Voedingscentrum de Schijf van Vijf bedacht. Hierin staan 5 groepen voedingsmiddelen. Het is gezond om elke dag uit elke groep voedingsmiddelen een portie te eten.

Vijf voedingsgroepen

De groepen uit de Schijf van Vijf zijn:

  1. Groente en fruit
  2. Brood, granen, pasta, rijst, aardappelen
  3. Zuivel, noten, vis, peulvruchten, vlees en ei
  4. Vetten en olie
  5. Dranken: water, melk, koffie en thee

Kijk bij de tips voor gezond eten voor meer informatie over de verschillende voedingsmiddelen.

Eet gevarieerd

Eet gevarieerd; neem niet steeds hetzelfde. Er bestaat geen enkel voedingsmiddel waar alle voedingsstoffen in zitten die een mens nodig heeft. Wissel dus zoveel mogelijk af. Zo krijgt u genoeg voedingsstoffen binnen.

Eet niet te veel, beweeg voldoende

Eet niet meer dan u nodig heeft en beweeg voldoende. Zo loopt u minder kans op overgewicht. Wilt u weten wat voor u een geschikte portie is, dan kunt u op de website van het Voedingscentrum kijken. Het helpt ook als u weinig voedingsmiddelen eet die buiten de Schijf van Vijf staan.

Eet duurzaam

Gezond eten kan ook goed zijn voor het milieu: plantaardige producten zijn gezond, maar ook minder belastend voor het milieu dan dierlijke producten. Verder is het advies om te kopen en eten wat u nodig heeft. Niet meer. Zo hoeft u geen voedsel weg te gooien.

Zie ook
Organisaties