Emoties kunt u niet zo gemakkelijk sturen. Ze zijn er soms gewoon. U kunt wel proberen de gedachten achter de gevoelens te herkennen en die gedachten sturen. Zo kunt u beter omgaan met heftige emoties, zoals boosheid en verdriet.

Kloppen uw gedachten?

Soms worden emoties aangestuurd door onze gedachten. En soms zijn die gedachten niet helemaal juist.

U denkt bijvoorbeeld dat uw buurman een hekel aan u heeft, omdat hij u niet groette. Maar de buurman heeft u misschien gewoon niet gezien of gehoord. Probeer daarom altijd na te gaan wat de gedachte is achter het gevoel. Klopt die gedachte ook, als u er langer over nadenkt?

G-schema's maken

Als u last heeft van negatieve of onjuiste gedachten, dan kunt u proberen daar wat aan te doen. Een trucje hiervoor is het maken van G-schema's. Met een G-schema kunt u negatieve gedachten proberen om te buigen in positieve, helpende gedachten.

U maakt een G-schema door:

  • een (echte) gebeurtenis op te schrijven;
  • uw gedachten daarbij;
  • uw gevoelens;
  • uw gedrag;
  • en het gevolg daarvan.

Daarna beschrijft u de gebeurtenis opnieuw, maar zet u er positieve en helpende gedachten bij.

Wat doet dat met uw gevoelens? Hou zult u zich dan gedragen en wat is het gevolg? U kijkt ineens heel anders tegen de situatie aan.

Als u regelmatig G-schema's maakt, leert u zichzelf na verloop van tijd een positief denkpatroon aan.

Erover praten

Praat er eens over met een vriend of familie. Het helpt vaak al om gedachten onder woorden te brengen. Vaak kijken anderen ook weer anders tegen de situatie aan en kunnen ze u helpen om negatieve gedachten op te sporen.

Organisaties

Psycholoog

Indigo Basis GGZ - regio Veluwe Vallei

 0318-43 35 23 indigo.nlWilly Brandtlaan 206716RREde

Jongbegaafd

 06-28 54 79 71 jongbegaafd.nlBrinkstraat 96721WRBennekom

Psychologiepraktijk Jolande Zewuster

 06-17 86 59 46 psycholoog-ede.nlPadberglaan 186711PDEde

Vergelijk hulpaanbod