Wilt u met ons meedenken?

Zou u een paar vragen voor ons willen beantwoorden over de werking van deze website?
Het kost slechts enkele minuten van uw tijd.
Alvast bedankt voor uw medewerking aan ons onderzoek!

Zorg en ondersteuning

Tips om te ontspannen

U kunt veel meer hebben als u af en toe ontspant. De tips hieronder kunnen u daarbij helpen.

Eigen manier van ontspannen

U weet zelf wel wat goed voor u werkt: een goed boek lezen, naar uw favoriete muziek luisteren, lekker in de zon zitten, een eindje wandelen of met iemand naar de bioscoop gaan.

Of u bedenkt iets nieuws. Er zijn bijvoorbeeld speciale ontspannings-CD's te koop, of te vinden via online streamingdiensten. U kunt ook ontspanningsoefeningen doen. Dat doet u door de spieren van uw hele lichaam even kort te spannen en dan weer te ontspannen: begin bij uw tenen, dan uw voeten, uw kuiten, beenspieren, buik, en zo verder. Op Wijzijnmind.nl en mentaalvitaal.nl vindt u een aantal ontspanningsoefeningen.

Maak tijd

Het lastige is vaak dat u wel zou willen ontspannen, maar dat u het gevoel heeft dat u daar geen tijd voor heeft. U kunt eens nagaan hoe u uw tijd precies indeelt. Kan dat misschien beter? De website van MIND geeft hiervoor goede tips.

Als u uw agenda wat beter op orde hebt, kunt u ook makkelijker tijd vrijmaken om te ontspannen.

Slapen

Heeft u last van spanning, dan is het soms moeilijk om in slaap te komen of goed door te slapen. Terwijl u in zo’n periode uw nachtrust juist goed kunt gebruiken. Goed slapen kan uw gevoelens van spanning immers verminderen. Probeer eens een of meer van deze slaaptips.

Sociale contacten

Mogelijk werkt het ontspannend om af en toe met vrienden of kennissen af te spreken. U kunt de stress dan even van u afpraten en u bent er even uit.

Gezond eten en leven

Gezond eten en leven heeft een positief effect op hoe u zich voelt. Ook sporten of meer bewegen geeft energie.

Zie ook
In de bibliotheek