Voeding

Als je zwanger bent, is het belangrijk om goed, gevarieerd en gezond te eten en te drinken. Zo krijg je voldoende voedingsstoffen binnen.

Veilig eten

Je ongeboren baby is gevoeliger voor bepaalde bacteriƫn en vitaminen dan jij, daarom moet je veilig eten tijdens je zwangerschap. Hoe doe je dat?

Gezond drinken

Voldoende en gezond drinken is belangrijk tijdens je zwangerschap. Hoeveel water moet je drinken en waarom moet je oppassen met cafeĆÆnehoudende dranken?

Foliumzuur

Foliumzuur slikken verkleint de kans dat je baby wordt geboren met een open schedel of ruggetje. Wanneer begin je daarmee en hoeveel heb je nodig?

Vitamine A en D

Als je een getinte huid hebt of weinig zonlicht op je huid krijgt en zwanger bent, heb je meer vitamine D nodig. Vitamine A kan juist schadelijk zijn. Waarom is dat?

Kruiden en natuurproducten

De meeste kruiden en natuurproducten zijn veilig tijdens je zwangerschap, maar het is goed om eerst te overleggen met je arts. Welke producten mag je niet nemen?

Voorbereiding borst- of flesvoeding

Tijdens je zwangerschap kun je je voorbereiden op het geven van borst- of flesvoeding. Hoe bereid je je voor op borstvoeding geven en wanneer geef je flesvoeding?

Vegetarisch

Je kunt tijdens je zwangerschap vegetarisch blijven eten, zolang je genoeg B-vitamines en ijzer binnenkrijgt. Hoe zorg je ervoor dat geen tekorten oploopt?

Veganistisch

Als je veganistisch eet als je zwanger bent is het extra belangrijk genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen. Waar zit vitamine B12, calcium en vitamine B1 en B2 in?

Vergelijk hulpaanbod