Wilt u met ons meedenken?

Zou u een paar vragen voor ons willen beantwoorden over de werking van deze website?
Het kost slechts enkele minuten van uw tijd.
Alvast bedankt voor uw medewerking aan ons onderzoek!

Vervoer

Met het openbaar vervoer reizen

Openbaar vervoer is vervoer waar iedereen (tegen betaling) gebruik van mag maken, bijvoorbeeld de trein, bus, tram of metro. Vervoersbedrijven hebben vaak extra dienstverlening om mensen met een beperking te helpen bij hun reis.

Busvervoer en Servicebus Kolibrie

Alle bussen, behalve buurtbussen in deze regio hebben een lage instap en zijn rollator en rolstoeltoegankelijk.

Ook kunt u kiezen voor de Servicebus Kolibrie (lijn 6). De chauffeurs helpen u graag met in- en uitstappen. De Servicebus Kolibrie rijdt iedere dag (ook op zon- en feestdagen) op bestelling. De Kolibrie is een openbaar vervoersdienst, die alléén rijdt als u deze minimaal één uur van tevoren reserveert. De Kolibrie rijdt volgens de dienstregeling en brengt u van uw opstaphalte naar uw uitstaphalte. Gewoon openbaar vervoer wanneer u dat wilt!

De Servicebus rijdt ieder uur dezelfde route op vaste tijdstippen. De route begint bij station Ede-Centrum door Ede-Oost naar station Ede-Wageningen. Vervolgens gaat de rit via de AH XL naar De Gelderhorst en ziekenhuis De Gelderse Vallei. U herkent de halte aan een bord met het logo van de Servicebus. U kunt de Servicebus Kolibrie online reserveren. U kunt ook telefonisch reserveren via 088 0331360 (lokaal tarief). Als u afhankelijk bent van een rolstoel kunt u geen gebruik maken van Servicebus Kolibrie.

Daarnaast zijn alle bussen van Syntus uitgerust met één rolstoelplaats. De chauffeur kan u helpen met in- en uitstappen. Voor de veiligheid wordt de rolstoel op de rolstoelplaats in het midden van de bus vastgezet. Ook biedt Syntus een overzicht met toegankelijke bushaltes.

OV-chipkaart

Als u met het openbaar vervoer reist, is het handig om een OV-chipkaart aan te vragen. De OV-chipkaart is het betaalmiddel voor al het openbaar vervoer in Nederland.

Weet u niet goed hoe u de OV-chipkaart moet gebruiken? Of hoe u via internet uw reis kunt plannen? Op Seniorweb vindt u artikelen met uitleg over de OV-chipkaart.

Voor informatie in simpele taal kunt u kijken op Uitleg OV-chipkaart.nl. Op deze website wordt in begrijpelijke taal uitgelegd wat de OV-chipkaart is en hoe je ermee kunt reizen. De informatie wordt ook voorgelezen.

Een reis plannen

In Nederland zijn er veel verschillende OV-bedrijven. Elk vervoersbedrijf heeft zijn eigen dienstregeling. Via de online OV-routeplanner op de website 9292.nl kunt u eenvoudig te weten komen hoe u moet reizen. U voert uw vertrekpunt en plek van bestemming in en ziet dan:

  • hoe laat u moet vertrekken;
  • welke vervoersmiddelen u moet nemen, bij welke vervoersbedrijven;
  • waar en wanneer u moet overstappen;
  • hoe lang de reis duurt;
  • wat de reis kost.

Op Seniorweb vindt u stap-voor-stap uitleg over het plannen van een reis via internet.

Op 9292 kunt u een reis daarnaast 'toegankelijk plannen'. De planner houdt dan rekening met uw lichamelijke of visuele beperking. In het reisadvies is bijvoorbeeld meegenomen dat u meer tijd nodig heeft om over te stappen. En blinden en slechtzienden krijgen bij het voorlezen van het reisadvies te horen bij welke haltes een blindengeleidenlijn aanwezig is. Meer uitleg vindt u op 9292.nl.

Assistentie

Gaat u met de trein? Een medewerker van de spoorwegen kan u helpen bij het in- en uitstappen. Dat kunt u van te voren aangeven door te bellen of te e-mailen naar het vervoersbedrijf. Vaak kan dit ook door in te loggen op de website van de vervoerder, bijvoorbeeld bij de Nederlandse Spoorwegen.

OV-Begeleiderskaart

U kunt een OV-Begeleiderskaart aanvragen wanneer u door uw beperking niet zelfstandig met het openbaar vervoer kunt reizen.

  • Met deze kaart kan er 1 begeleider gratis met u meereizen.
  • De begeleider moet minimaal 12 jaar oud zijn.
  • U hoeft niet altijd dezelfde begeleider mee te nemen.
  • De OV-Begeleiderskaart is geldig in de trein, tram, bus en de metro.
  • De OV-Begeleiderskaart is minimaal een jaar geldig.

Via het telefoonnummer 030-2354661 kunt u een OV-Begeleiderskaart aanvragen. Of vul het aanvraagformulier in op de website van Argonaut Advies.

Reisproducten voor blinden en slechtzienden

Als u blind of slechtziend bent, dan kunt u gebruik maken van speciale reisproducten voor het openbaar vervoer.

  • Met het Sentirereisproduct krijgt u korting op het instaptarief van het openbaar vervoer. Als er iets mis gaat met uitchecken, betaalt u alleen het instaptarief. Dit tarief is €1,20. U kunt ermee reizen met de bus, metro, tram en OV over water, maar niet met de trein.
  • U kunt ook een OV-chip Plus abonnement afsluiten. Hiermee kunt u van te voren telefonisch uw reis boeken bij de NS Klantenservice, of online via uw NS-account. Daardoor hoeft u niet in te checken met uw OV-chipkaart. Met OV-chip Plus kunt u in heel Nederland reizen met alle treinvervoerders, maar niet met de bus, tram of metro.
  • Reist u voor uw werk, dan kunt u ook reizen met een NS-Businesscard. Hiermee moet u wel in- en uitchecken. Aan het eind van de maand krijgt u een factuur met uw reiskosten. Mislukt het uitchecken, dan kunt u dit laten herstellen.

Meer informatie over OV-chip Plus en de NS Businesscard vindt u op de website van de NS.

Kortingskaarten

Ook zijn er verschillende kortingskaarten en trajectkaarten die het reizen met het openbaar vervoer goedkoper maken. Vraag uw vervoersbedrijf om meer informatie.

Maar wat als het niet gaat?

Soms is het niet makkelijk om het openbaar vervoer te nemen. In dat geval kan de gemeente misschien met u meedenken over een oplossing, bijvoorbeeld speciaal taxivervoer